|
*****************************************************************************************
!!!ETTEVAATUST!!!!
Paljud ettevõtted kui ka eraisikud pakuvad väga odavat
teenust DPF /tahmafiltri välja programmeerimisel.
Kasutakse tundmatu
päritoluga eBayst ostetud faile või piraat VOLTA
või EcuSafe programme.
Kui vähegi hoolid oma
autost, ära kunagi lase oma autole programmeerimist/eemaldust teha eriti
veel nende programmidega.
Antud programmid kustutavad
auto ajust tihtipeale ainult veakoodid ja ainult osade isepõletus
protsesside algebrad, osadel autodel ei tööta enam püsikiirusehoidja, auto jääb tihtipeale
tossama, kui mitte kohe, siis mõne saja km pärast algab jälle nö
varjatud isepõletus protsess, kütus satub karterisse ja õli ei määri
enam ja mootor võib halvimal juhul "kokkujoosta".
Lisaks sellele kustutavad
need programmid ära palju muid veakoode ja auto ei näita diagnostikas
enam näiteks pihusti, õhulugeja, kütuserõhu vm vigu...
Sellise auto tulevane
parandamine võib osutuda väga keeruliseks...
Meie pakume üldjuhul ainult
manuaalset ehk „one bit solution“ lahendust ehk dpf funktsiooni
täielikku välja lülitust ilma üleliigsete veakoodide kustutamisega!
*****************************************************************************************
DPF - Diesel Particulate Filter või FAP - filtre à particules
on eesti keeles diisli tahmaosakeste filter. See on osa auto heitgaaside
süsteemist, mis puhastab heitgaasid nõutavale EURO normidele. Kui
katalüsaator puhastab heitgaase keemiliselt, siis tahmafilter püüab ja
hoiab eneses diisli tahmaosakesi seni kuni mootori aju poolt tuleb
käsklus tahmafilter kogutud osakestest tühjaks põletada.
Kuidas DPF töötab?
Lisaks kahjulike heitgaaside tavapärasele katlalüütilisele
neutraliseerimisele kogub DPF enesesse diisli põlemata tahmaosakesi kuni
ettemääratud tasemeni. Ületades ettemääratud taseme, hakkab DPF end
tühjaks põletama (DPF regeneration). Selle protseduuri ajal tõstetakse
heitgaaside temperatuuri tahmafiltri sees 500-600 C-ni selleks, et
kogutud tahmaosakesed täielikult, keskkonda kahjustamata ära põleks.
Milleks meile DPF?
Selleks, et diislimootoriga autode heitgaaside puhtusaste vastaks EU
sätestatud normatiividele on vajalik leida pidevalt uusi meetodeid
sisepõlemismootorite heitgaaside puhastamiseks. DPF on välja arendatud,
et vähendada atmosfääri paisatavat musta suitsu ja tahmaosakeste hulka
tagades nii puhtama keskkonna.
DPF mõju kütusekulule.
Tahmafilter kui filter kujutab endast takistust heitgaaside voolule.
Olgugi, et tootjad on oma katsetustega filtri voolutakistuse võimalikult
väikseks viinud, omab ta siiski küllaltki suurt takistust eriti kui
arvestada, et väljalaske süsteemis on lisaks tahmafiltrile ka
katalüsaator. Fakt on see, et igasugune mootori tööd ülemäära takistav
tegur kasvatab mootori kütusekulu. Lisaks suureneb kütusekulu ka DPF-i
tühjendamise ajal, sest põletuseks vajalik kõrge temperatuur
saavutatakse väljalasketakti ajal lisa kütusekoguse silindrisse
pihustamisega.
Kuidas DPF sõitmist mõjutab?
Selleks, et DPF saaks alustada ning tühjaks põletamise edukalt lõpuni
viia, peavad heitgaasid saavutama ja hoidma tavalisest kõrgemat
temperatuuri. Normaalsel maanteesõidu režiimil, mil mootori töökoormus
on suhteliselt suur, on DPF tühjendamine kõige efektiivsem ja probleeme
esineda ei tohiks. Küll aga võib probleeme tekkida kui autot kasutatakse
enamus ajast linnasõiduks ja lühikeste 10-15 km lõikude läbimiseks.
Selle sõiduajaga ei pruugi auto mootor veel oma täit töötemperatuuri
saavutada kuna sõit toimub suhteliselt madalal mootori töökoormusel
foori alt foorini sõitmisel. See aga tähendab seda, et DPF põletamise
protsess ei saa alata või kui algab, siis katkestatakse sest heitgaaside
temperatuur ei püsi piisavalt kaua piisavalt kõrgel ning tahmafilter
jääb tahmaosakestest tühjaks põletamata. Kui tahmaosakeste osakaal DPF-s
saavutab teatud kriitilise taseme hakkab enamik automarkidel armatuuris
teatud märgutuluke põlema või vilkuma, mis annab juhile teada et oleks
aeg ette võtta u 20 km pikkune maanteesõit mille vältel tahmafilter end
tühjaks saaks põletada.
Kui ka peale 30 minuti pikkust maanteesõitu märgutuluke ei kustu, siis
tasuks pöörduda margiesinduse poole, et välja selgitada miks põletamise
protsess tööle ei hakka. Margiesindus on tõenäoliselt võimeline
põletamise protsessi sunniviisiliselt käima panna, et DPF tühjaks
põletada.
Millistel põhjustel DPF vahetamist vajab?
DPF vahetamiseks tekib vajadus 2 juhul:
1. DPF üks koostisosa (katalüsaator) on oma eluea ära töötanud ning
tahmafiltri tühjaks põletamise protsessi käigus ei tekitata piisavalt
kõrget temperatuuri, mille tulemusel puhastust ei viida eduka lõpuni
vaid jääbki kestma. Samas koguneb filtrisse järjest rohkem tahma ning
lõpuks filter ummistub, auto mootoril kaob jõud ja lõpuks mootor enam ei
käivitu sest heitgaasidel pole enam vaba teed välja.
2. DPF tööd jälgiv mõni andur läheb rikki. Enamik automarkide puhul
kehtib reegel, et kui DPF elektroonilises süsteemis mõni andureist ei
tööta, siis tahmafiltri tühjaks põletamise protsessi alustamise käsk
tühistatakse mootori aju poolt. Seega seni kuni viga kõrvaldatud ei ole
koguneb tahmaosakesi tahmafiltrisse järjest juurde kuni filter ühel
hetkel täis saab ning ära ummistub. DPF elektroonilise süsteemi osad on
EGR, heitgaasi esimene temperatuuri andur (u 20-40cm kaugusel
plokikaanest), DPF sisene heitgaaside temperatuuri andur, DPF rõhu
andur.
Mõlema variandi puhul on lõpptulemus see, et tahmafilter ummistub ning
autoga sõita enam ei saa. Auto saab jälle liikuma kui osta uus ja kallis
(600…2000 EUR) DPF.
Alternatiivne lahendus on eemaldada (välja lüüa/ augud läbi puurida)
tahmafiltri element. Sellise teguviisi järel saab auto taas tööle kuid
mootori tuli armatuuril jääb ikka põlema ning mootor üritab
järjepidevalt DPF põletusprotsessi algatada, sest mootori aju ei “tea”
et tahmafilter eemaldatud on. Siin tulebki appi mootori ajus mootori
tööd juhtiva tarkvara muutmine selliseks, et auto “teaks” et enam tal
DPF küljes ei ole. Sellega lülitatakse mootori elektroonilisest
süsteemist välja ka DPF andurid.
Enne kui otsustate muuta auto tootja poolt homoligeeritud auto
kontseptsiooni tahmafiltri eemaldamise näol võtke arvesse, et selle
teoga Te aitate kaasa atmosfääri ja keskkonna saastumisele. Enam ei
vasta Teie auto heitmenormid EURO 4 /EURO 5 standarditele diisli põlemata
osakeste (PM - Particulate Matter) osas. Ülejäänud normatiivid (NOx , HC
ja CO) jäävad ikka nõutud normi sisse.
Merkki |
ECU |
|
|
Alfa Romeo |
EDC15 +EDC16 + EDC17 + Marelli MJD |
VAG (Audi,VW, Seat, Skoda) |
EDC16 + EDC17 + Siemens PPD + PCR2.1 |
BMW |
EDC16 + EDC17 |
Chevrolet |
EDC16 + EDC17 + Delphi+Delco |
Chrysler |
EDC16 + EDC17 |
Citroen |
EDC15 +EDC16 + EDC17 + Marelli + Siemens + Delphi |
Dacia |
EDC17 + Delphi + Siemens |
Dodge |
EDC16 + EDC17 |
Fiat |
EDC15 + EDC16 + EDC17 + Marelli +
Delphi + Siemens |
Ford |
EDC16 + EDC17 + Siemens + Delphi + Marelli + Viseton |
Honda |
EDC16 + EDC17 |
Hyundai |
EDC16 + EDC17 + Delphi |
Infinity |
EDC16 |
Iveco |
EDC16 + EDC17 |
Isuzu |
TRANSTORN |
Jaguar |
EDC17 + Siemens |
Jeep |
EDC16 + EDC17 + Delphi |
John Deere |
PHOENIX Lxx |
Kia |
EDC16 + EDC17 + Delphi |
Lancia |
EDC17 + Marelli |
Land Rover |
EDC16 + EDC17 + Siemens |
LDV |
EDC16 |
Lexus |
DENSO |
LTI |
EDC16 |
Mahindra |
EDC17 |
Mazda |
EDC16 + Siemens + Denso |
Mercedes-Benz |
EDC16 + EDC17 + Delphi |
Mini |
EDC16 + EDC17 |
Mitsubishi |
EDC16 + EDC17 + Denso |
New Holland |
EDC17 |
Nissan |
EDC16 +Denso + Siemens + Delphi |
Opel |
EDC16 + EDC17 + Delco + Delphi + Denso + Marelli MJD6 |
Peugeot |
EDC15 +EDC16 + EDC17 + Siemens SID |
Piaggio |
EDC17 |
Porsche |
EDC17 |
Renault |
EDC16 + EDC17 + Siemens SID |
Saab |
EDC16 + EDC17 |
Smart |
EDC16 + EDC17 |
Subaru |
Denso |
Suzuki |
EDC16 |
Tata Trucks |
EDC17 |
Toyota |
EDC17 + DENSO |
Volvo |
EDC16 + EDC17 + Siemens |
|